Ohodnocovanie startupov je jedinečnou výzvou, ktorá sa zásadne líši od tradičných metód oceňovania podnikov. Startupy predstavujú mladé spoločnosti, ktoré sa nachádzajú v počiatočných fázach svojho vývoja. Tento fakt prináša množstvo špecifických výziev, keďže ohodnocovanie podniku tohto typu si vyžaduje zohľadnenie rozličných rizík a faktorov, ktoré pri etablovaných firmách nie sú také výrazné.
Na rozdiel od zavedených spoločností, startupy nedisponujú stabilnými finančnými údajmi či dlhodobými obchodnými výsledkami, ktoré by mohli slúžiť ako pevný základ pre ohodnocovanie podniku. Tým pádom je proces celkového ohodnotenia startupov nielen zložitý, ale aj značne neistý. K tomu sa pridávajú ďalšie faktory, ako je predpoklad budúceho rastu trhu alebo nepredvídateľná povaha vývoja technologických inovácií.
Neistota a výzvy budúcnosti
Jedným z najzásadnejších problémov pri ohodnotení podniku startupového charakteru je vysoká miera neistoty. Nové trhy, ktoré startupy často pokrývajú, sú obvykle nepreskúmané a nestabilné. Tieto podniky nemajú dostatok údajov o dlhodobých príjmoch, čo komplikuje akékoľvek predpoklady o ich budúcom vývoji. Výsledné hodnotenie tak môže byť veľmi variabilné, čo ovplyvňuje aj schopnosť startupu presadiť sa na trhu alebo prilákať investorov.
Okrem toho startupy čelia veľkým rizikám súvisiacim s rýchlo sa meniacimi technologickými trendmi. Neistota budúcnosti môže znemožňovať presné ohodnocovanie podnikov, keďže udalosti ako zmeny v legislatíve, regulačné obmedzenia či náhla konkurencia môžu zásadne ovplyvniť ich hodnotu.
Význam nehmotných aktív
Startupy sa často spoliehajú na nehmotné aktíva, ako sú špecifické inovácie, duševné vlastníctvo či know-how ich zakladateľov. Tieto faktory sú pritom veľmi náročné na presné ocenenie v peňažných vyjadreniach. Tradičné metódy oceňovania podnikov sa zvyčajne sústreďujú na hmotné aspekty, ako sú zariadenia, budovy alebo pozemky. Avšak pri startupoch, kde sú hlavným aktívom napríklad technologické vylepšenia, môže byť využitie tradičných metód nedostatočné.
Zdroj obrázka: https://pixabay.com/
Špecifické prístupy a metódy
Pri ohodnocovaní startupov je nutné nasadiť špeciálne metódy a modely. Jednou z obľúbených techník je metóda diskontovaných peňažných tokov (DCF), ktorá patrí k štandardným prístupom používaným pri oceňovaní tradičných spoločností. Avšak v prípade startupov je táto metóda menej efektívna, keďže predikcia budúcich tokov príjmov je komplikovaná a často nepresná.
Ďalšou možnosťou je použitie multiplikátorov, ktoré umožňujú porovnávať startupy s podobnými podnikmi na trhu. Tento postup však naráža na problém nedostatku kvalitných referenčných údajov. Medzi menej tradičné metódy patrí Venture Capital prístup, ktorý je založený na očakávaných výnosoch pre investorov, alebo Berkus model, ktorý je vhodný najmä pre startupy v úplne počiatočných fázach ich vývoja.
Prečo je správne ohodnotenie startupov dôležité?
Správne ohodnotenie startupu je nesmierne dôležité pre jeho ďalšiu budúcnosť. Realistické ohodnotenie podniku zabezpečuje, že investori získajú dôveru a startupy budú schopné prilákať potrebné financovanie. Ak je hodnota startupu nadhodnotená, môže to viesť k problémom pri získavaní dodatočných investícií. Naopak, podhodnotenie môže znamenať nižšie potenciálne zisky pre zakladateľov aj investorov.
Možno konštatovať, že ohodnocovanie startupov je proces, ktorý si vyžaduje špecifické znalosti, cit pre inovácie a otvorenosť voči rizikám. Preto je nevyhnutné, aby tento proces realizovali skúsení odborníci, ktorí dokážu zohľadniť všetky faktory ovplyvňujúce hodnotu mladých podnikov.
Celá debata | RSS tejto debaty